Jdi na obsah Jdi na menu
 


První generace modelu Golf

18. 5. 2007

První generace modelu Golf

Na počátku června
1974 se objevil Golf I. Ropná krize otřásala Evropou a wolfsburský Brouk
už přišel do let. Volkswagen opustil tradici motoru uloženého vzadu a
vsadil na moderní návrh: kompaktní samonosnou karosérii se sklopným
víkem zavazadlového prostoru, pohonem vpředu napříč uloženými vodou
chlazenými čtyřválcovými motory, k tomu lehký podvozek, přední náprava s
pružicí jednotkou a zadní náprava spřažená.

Tento vůz si rázem dobyl srdce lidí. Se sklopným víkem vzadu byl
praktičtější než Brouk a na přání se dodával v 5-dveřovém provedení.
Kromě toho byl rychlejší a jízda s ním byla bezpečnější. Golf s malým
čtyřválcovým motorem 1,1 l o výkonu 37 kW dosahoval rychlosti až 140 km/h.
S větším zážehovým motorem 1,5 l a výkonem 51 kW jezdil až 160 km/h. To
byl dobrý start pro další vývoj.

V červnu 1976 se objevil - se zdvihovým objemem 1,6 l a vstřikováním -
Golf GTI (grand tourismo injection). Přinesl s sebou senzační výkon 81
kW a maximální rychlost 181 km/h. V době, kdy vozy střední třídy sotva
dosahovaly vyšší rychlosti než 165 km/h, tak byl jedním z
nejatraktivnějších vozů. V krátké době se Golf GTI stal kultovním autem
mladé generace a vytvořil zcela zvláštní druh fascinující atmosféry,
obestírající tento vůz.

Již v září 1976 následoval další tah - Golf diesel. Poprvé malý osobní
vůz se vznětovým motorem! Předtím platily vznětové motory za těžké a
nekomfortní. Volkswagen překvapil lehkým a kultivovaným vznětovým
motorem o objemu 1,5 l, s nímž vůz jel jako s motorem zážehovým, avšak
spotřeboval na 100 km o dva litry paliva méně.

I v dalších oblastech pokračoval vývoj dál. V USA byl Golf vybaven v
americkém stylu a nabízen pod označením Rabbit. Ve znamení amerického
boomu vozů typu pick-up pak vznikl Caddy, Golf s kabinou řidiče a ložnou
plochou ve formě valníku. Velkým šlágrem však byl Golf Cabriolet, který
se objevil v březnu 1979. Otevřené auto na bázi Golfu I zůstalo v
programu 14 let a s 388 522 exempláři se stalo nejprodávanějším
kabrioletem světa.

V roce 1986 výfukový systém vozů Volkswagen Polo dostal katalyzátor,
další zpřísňování emisních limitů si vynutilo přípravu motoru se
vstřikováním paliva, který se v nabídce řady Polo objevil v roce 1988.

Podzim roku 1990 přinesl významnou modernizaci: Škála motorů nyní
zahrnovala zážehové agregáty o výkonech 33 kW, 40 kW, 55 kW a 83 kW a
vznětový motor o výkonu 36 kW. Pozměnil se i vnější vzhled,
nejzřetelnější změnou bylo použití větších světlometů. Významnou
novinkou byla nabídka airbagů.
Obrazek